Door: Maltha studiecoaching op 1 nov 2013
Sommige leerlingen hebben moeite om mee te komen met het leerniveau. Dit kan diverse oorzaken hebben. Hoe eerder men de ontstane leerachterstand en de reden hiervoor kan vaststellen, hoe sneller er tot actie kan worden overgegaan en de leerachterstand kan worden weggewerkt.
Oorzaken leerachterstand
Scholen moeten de ontwikkeling van hun leerlingen nauwkeurig in de gaten houden. Dit doen ze vanaf de basisschool al door middel van testen, observaties en het bijhouden van een leerlingvolgsysteem. Wanneer een leerling achterblijft bij de andere uit dezelfde groep en dus het gewenste niveau, dan kan dit tijdig worden vastgesteld. Aan de achterblijvende resultaten kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen. De invloed van gezins- en omgevingsfactoren buiten beschouwing latend, kijken we hier naar de leerling zelf. Ook kunnen er andere oorzaken zijn zoals;
* Leesstoornissen (dyslexie en hyperlexie)
* Spellingstoornissen (dysorthografie)
* Taalstoornissen (dysfasie; bijv. stotteren)
* Rekenstoornissen (dyscalculie)
* Niet-verbale leerstoornissen
Een maatwerkplan voor uw kind met een leerachterstand
U heeft vastgesteld dat uw kind een leerachterstand heeft. Wat kunt u precies doen om uw kind te helpen?
1. Remedial teaching; Een leerachterstand kan betrekking hebben op één of meerdere vakken. Is er op de basisschool bijvoorbeeld moeite met de aanpak van spelling, rekenen, begrijpend lezen dan kan daar remediërend mee aan de slag worden gegaan. Middels een duidelijk plan van aanpak kan er binnen school of vanuit een externe organisatie door de zogenaamde remedial teacher passende begeleiding geboden worden. Belangrijk is om hierbij de sterke punten van de leerling zeker ook niet uit het oog te verliezen.
2. Bijlessen; Op de middelbare school kan een leerachterstand bij één vak worden aangepakt door aan de slag te gaan met een plan op maat aangeboden vanuit school wat zich richt op extra uitleg, oefening en herhaling. Wanneer dit niet voldoende werkt, dan kan er ook gekozen worden extra hulp in te schakelen bij bijvoorbeeld een studiebegeleidingsinstituut door daar bijlessen in het vak te gaan volgen.
3. Studiecoaching; Bij het ontstaan van een leerachterstand bij meerdere vakken van het leerjaar is het, net als bij de hiervoor genoemde vormen van een leerachterstand, zeer belangrijk de factoren die het leren belemmeren in kaart te brengen. Op deze manier kan de juiste hulp in de vorm van bijvoorbeeld studiecoaching geboden worden. Moet de aandacht uitgaan naar de ontwikkelde leerstrategieën, werkhouding, concentratie, motivatie of is er sprake van faalangst? Hiernaast kan er ook sprake zijn van een leerstoornis, die invloed heeft op hoe het met de studie gaat. Wanneer er aanwijzingen zijn voor een leerstoornis dient er eerst een gedegen onderzoek te worden gedaan. Het is belangrijk om te weten dat deze stoornis vervolgens niet kan worden verholpen, maar dat de leerling wel kan worden geleerd hier zo goed mogelijk mee om te kunnen gaan, zodat het de verdere schoolloopbaan niet in de weg staat.
Pak leerachterstand aan
Wanneer er vanuit school of als ouder zorgen zijn of de leerling, het eigen kind voldoende mee kan komen met de aangeboden lesstof, twijfel dan niet om hierover in gesprek te gaan met elkaar. Het is voor een ieders belang om tijdig zicht te hebben of de leerling buiten de boot dreigt te vallen. Door samen met alle informatiebronnen van zowel de ouder als de school te gaan zitten, kan een heldere situatie worden geschetst en eventuele redenen worden gevonden. Vervolgens kan een duidelijk plan van aanpak worden gemaakt wat als doel heeft alle betrokkenen hierin mee te nemen en ze richting te geven, om uiteindelijk de leerling zeker aan boord te houden. Laat achterstand geen uitval worden.
Wilt u meer weten over het voorkomen of verhelpen van een leerachterstand, kunt u altijd contact met ons opnemen op tel: 030-2293579
leerachterstandbijlessenstudiecoachingremedialteaching