Leerrendement vanuit evaluaties leerlingen

De afgelopen jaren zijn de verschillende groepstrainingen ontwikkeld en uitgevoerd op verschillende middelbare scholen in Nederland.

Uit de evaluaties vanuit de leerlingen blijkt het volgende:

  • 73,8% van de leerlingen heeft wel wat tot veel geleerd van de training
  • 50,5% van de leerlingen vonden de training wel tot heel interessant
  • De leerlingen gaven de training een gemiddeld cijfer van 7,1

 

Overige opmerkingen vanuit de leerlingen over de motivatietrainingen:

  • Het waren onderwerpen waar je normaal niet over praat
  • Ik heb geleerd dat je mensen niet te snel moet veroordelen
  • Ik heb geleerd dat ik niet perse veel volgers nodig heb
  • Ik heb geleerd dat ieder persoon anders is en dat het niet uitmaakt wat voor werk iemand doet
  • Ik heb geleerd dat werk, geld of sociale status niet echt is wie je bent
  • Ik heb geleerd hoe we onze intrinsieke waarden in kunnen zetten
  • Ik heb geleerd dat het niet uitmaakt of je veel of weinig geld hebt en of je veel of weinig volgers hebt, want het zegt niets over hoe je echt bent
  • Ik kies liever voor welzijn dan welvarend zijn

 

Wat vinden leerlingen en ouders van de verschillende groepstrainingen?

  • Een gemiddeld cijfer van een 7 voor de dyslexie studievaardigheidstrainingen, havo/vwo groep leerlingen
  • Brugklasleerlingen geven een gemiddeld cijfer van een 7.8 voor de studievaardigheidstrainingen, vmbo-tl groep leerlingen
  • De eindexamen leerlingen geven een gemiddeld cijfer van een 7.3 voor de examenstresstrainingen
  • Het horen en oefenen met werkvormen en leerstrategieën die de leerlingen gebruiken als het moeilijker wordt, bijvoorbeeld in de bovenbouw of tijdens toets weken
  • De leerlingen pakken er werkwijzen en leerstrategieën uit die voor hun werken, tevens bedenken zij hierdoor zelf wat de voordelen en mogelijke nadelen zijn van bepaalde werkwijzen
  • Leerlingen vanuit examenklassen geven aan de groepstrainingen over plannen als zeer waardevol en nuttig te ervaren
  • 90% van de ouders die aanwezig waren tijdens de oudertrainingen vonden het een meerwaarde om te leren hoe te overhoren, dagplanningen en voorbereidingsschema’s te maken (samen met je kind plannen)
  • De ouders, 60 aanwezigen, die de oudertraining onderbouw hebben gevolgd geven een gemiddeld cijfer van een 7.9
  • De ouders, 40 aanwezigen, die de oudertraining bovenbouw hebben gevolgd geven een gemiddeld cijfer van een 7.2

 

Opmerkingen vanuit leerlingevaluaties

  • Overzicht gecreëerd
  • Mijzelf ertoe aanzetten om er iets mee te doen
  • Geleerd hoe je jezelf kan concentreren op huiswerk maken
  • Geleerd hoe belangrijk plannen is en er dus meer tijd aan besteed moet worden
  • Agenda geleerd beter in te vullen
  • Leren samenvattingen en aantekeningen maken is zeer nuttig
  • Niet teveel vakken op 1 dag leren
  • Hoeveel dagen ik de tijd moet nemen om voor een bepaald vak te leren
  • Voornamelijk de trainingen over toets aanpak en hoe vreemde talen te leren worden als zeer nuttig en waardevol geëvalueerd

 

Ik heb interesse 

 

Praktische informatie:

Waarom kiezen voor OnderwijsAdviesBureau Maltha?
  • Al 40 jaar kwaliteit
  • Op maat & flexibel
  • Allesomvattende studievaardigheidstrainingen