De afgelopen jaren zijn de verschillende groepstrainingen ontwikkeld en uitgevoerd op verschillende middelbare scholen in Nederland.
Uit de evaluaties vanuit de leerlingen blijkt het volgende:
- 73,8% van de leerlingen heeft wel wat tot veel geleerd van de training
- 50,5% van de leerlingen vonden de training wel tot heel interessant
- De leerlingen gaven de training een gemiddeld cijfer van 7,1
Overige opmerkingen vanuit de leerlingen over de motivatietrainingen:
- Het waren onderwerpen waar je normaal niet over praat
- Ik heb geleerd dat je mensen niet te snel moet veroordelen
- Ik heb geleerd dat ik niet perse veel volgers nodig heb
- Ik heb geleerd dat ieder persoon anders is en dat het niet uitmaakt wat voor werk iemand doet
- Ik heb geleerd dat werk, geld of sociale status niet echt is wie je bent
- Ik heb geleerd hoe we onze intrinsieke waarden in kunnen zetten
- Ik heb geleerd dat het niet uitmaakt of je veel of weinig geld hebt en of je veel of weinig volgers hebt, want het zegt niets over hoe je echt bent
- Ik kies liever voor welzijn dan welvarend zijn
Wat vinden leerlingen en ouders van de verschillende groepstrainingen?
- Een gemiddeld cijfer van een 7 voor de dyslexie studievaardigheidstrainingen, havo/vwo groep leerlingen
- Brugklasleerlingen geven een gemiddeld cijfer van een 7.8 voor de studievaardigheidstrainingen, vmbo-tl groep leerlingen
- De eindexamen leerlingen geven een gemiddeld cijfer van een 7.3 voor de examenstresstrainingen
- Het horen en oefenen met werkvormen en leerstrategieën die de leerlingen gebruiken als het moeilijker wordt, bijvoorbeeld in de bovenbouw of tijdens toets weken
- De leerlingen pakken er werkwijzen en leerstrategieën uit die voor hun werken, tevens bedenken zij hierdoor zelf wat de voordelen en mogelijke nadelen zijn van bepaalde werkwijzen
- Leerlingen vanuit examenklassen geven aan de groepstrainingen over plannen als zeer waardevol en nuttig te ervaren
- 90% van de ouders die aanwezig waren tijdens de oudertrainingen vonden het een meerwaarde om te leren hoe te overhoren, dagplanningen en voorbereidingsschema’s te maken (samen met je kind plannen)
- De ouders, 60 aanwezigen, die de oudertraining onderbouw hebben gevolgd geven een gemiddeld cijfer van een 7.9
- De ouders, 40 aanwezigen, die de oudertraining bovenbouw hebben gevolgd geven een gemiddeld cijfer van een 7.2
Opmerkingen vanuit leerlingevaluaties
- Overzicht gecreëerd
- Mijzelf ertoe aanzetten om er iets mee te doen
- Geleerd hoe je jezelf kan concentreren op huiswerk maken
- Geleerd hoe belangrijk plannen is en er dus meer tijd aan besteed moet worden
- Agenda geleerd beter in te vullen
- Leren samenvattingen en aantekeningen maken is zeer nuttig
- Niet teveel vakken op 1 dag leren
- Hoeveel dagen ik de tijd moet nemen om voor een bepaald vak te leren
- Voornamelijk de trainingen over toets aanpak en hoe vreemde talen te leren worden als zeer nuttig en waardevol geëvalueerd
Ik heb interesse
Praktische informatie: