Door: Maltha studiecoaching op 21 okt 2013
Makkelijk kunnen leren is niet voor alle kinderen vanzelfsprekend. Omdat er talloze oorzaken aan ten grondslag kunnen liggen, blijkt het vaak lastig de oorzaak op te sporen. In dit artikel worden verschillende oorzaken beschreven, zoals problemen met de werkhouding en sociaal-emotionele problemen. Ook zal belicht worden hoe een orthopedagogische praktijk hiermee omgaat.
Wat veroorzaakt problemen met de werkhouding?
Een probleem met de werkhouding is iets wat vaak ten grondslag ligt aan moeite hebben met leren. Hieronder wordt verstaan een laag werktempo, slecht zelfstandig kunnen werken, moeite met concentratie, gebrek aan motivatie en gebrek aan structuur in de aanpak van leren. Ook kan een passieve werkhouding of negatieve attitude tegenover huiswerk een oorzaak zijn.
Leren plannen
Sommige leerlingen (voornamelijk leerlingen in de brugklas)hebben nog nooit iets hoeven doen voor school. Na deze overgang naar de middelbare school, wordt een zeker mate van zelfstandigheid verwacht. Weet een kind wel hoe hij zijn of haar huiswerk moet aanpakken? Hoe moet een goede werkplek zonder afleiding eruit zien? Hoe kan je op een goede manier werk en pauze afwisselen? En wanneer begin je met leren voor toetsen die in het vooruit liggen? Kinderen denken veelal op de korte termijn. Dit kan ervoor zorgen dat lange-termijn planningen voor hen moeilijk zijn om te maken.
Afleiding van huiswerk
Kinderen worden op diverse manieren afgeleid van hun huiswerk. Vandaag de dag met vooral social media zoals twitter, facebook en skype. In de puberteit worden leeftijdsgenoten steeds belangrijker, waarbij het maken van vrienden en ‘erbij horen’ veel tijd in beslag neemt. Dit kan tot gevolg hebben dat het leren en maken van het huiswerk naar de achtergrond verschuift.
Oorzaken: sociaal emotionele problemen
Naast problemen met de werkhouding en afleidingen van buitenaf, kan ook een sociaal emotioneel-probleem de oorzaak zijn van moeite hebben met leren. Een voorbeeld hiervan is faalangst. Dit betekent dat een kind bang is om te falen, of bang is om niet aan verwachtingen te kunnen voldoen. Kinderen met faalangst zijn bang dat ze door een slechte prestatie de waardering van docenten, klasgenoten of ouders verliezen. Ze kunnen daardoor black-outs krijgen tijdens toetsen, of presteren door de faalangst beneden hun niveau. Ook een negatief zelfbeeld of weinig zelfvertrouwen kan bijdragen aan moeite hebben met leren.
De orthopedagogische praktijk: aanpak en resultaat
Het is belangrijk om de oorzaak van moeite met leren te constateren. Wanneer deze is onderzocht, kan er door de orthopedagoog een handelingsplan worden opgesteld. Op die manier kan het probleem gericht worden aangepakt en opgelost. De orthopedagogische praktijk geeft handelingsadviezen aan ouders en scholen. Hierin staat beschreven hoe zij om kunnen gaan met dit probleem, zodat een leerling op zijn of haar manier leert hoe informatie tot zich te nemen. Deze gerichte aanpak kan er mogelijk voor zorgen dat een leerling, zonder belemmeringen zelfstandig zijn of haar huiswerk gaat leren aanpakken.
Het opsporen van de oorzaak van moeite hebben met leren is dus een moeilijke opgave. Een professionele instantie (zoals een orthopedagogische praktijk) kan hierbij uitkomst bieden. Heb jij zelf moeite met leren en wil je goede tips hebben om zelf aan de slag te gaan? Lees dan eens het eerste BLOG: Schoolprestaties, een goed begin is het halve werk.
Heeft uw kind ook moeite met leren of gehad? En hoe heeft u dat aangepakt?
Lees ook de volgende artikelen:
lerenplannen