Ouders en huiswerkbegeleiding: de tips!

Ouders en huiswerkbegeleiding: de tips!

Door: Maltha studiecoaching op 30 apr 2014

Jaren geleden al met een collega afgesproken: wij gaan onze kinderen nooit zelf begeleiden bij het huiswerk! Wij zagen wat de gevolgen waren als de ouder huiswerk begeleidt, opvoedt en ook nog het licht is op de weg van de puber die volwassen wordt. Die rollen zijn niet te verenigen. Hoe ontkom je eraan en neem je toch je verantwoordelijkheid als ouder: dé tips!

Drie tips om de ouderlijke huiswerkbegeleiding te voorkomen

Je kent je kind als ouder het beste. Je hebt de beste kijk op de zwakheden, behoeftes en mogelijkheden. Ga niet wachten tot het mis gaat…(“we kijken wel aan tot de herfstvakantie en dan grijpen we in.”) Preventie werkt beter: laat uw kind aan het begin van het jaar een studievaardigheidscursus doen. Zorg voor een duidelijke structuur en maak samen een planning, vanaf de eerste schooldag. Alle digitale verleiding ligt natuurlijk op de loer, maak daar heldere afspraken over en wacht niet af tot het mis gaat. Dan is de sfeer al aangetast. Ga complimenten niet uit de weg: geef, ook bij ogenschijnlijk minimale prestaties (in de ogen van een volwassene) wel een compliment!

Drie tips om van je overhoorrol af te komen

Dat is een stuk lastiger. Legio zijn de verhalen van moeders die wakker liggen van de toetsen van hun kinderen, terwijl deze kinderen heerlijk op één oor liggen. Dat is de bedoeling niet. Het kan ook leiden tot een zeer passieve puber en dat is tergend. De cijfers die gehaald worden, zijn de cijfers van het kind en niet die van de ouder. Bent u in die rol verzeild geraakt, probeer dan de afhankelijkheid af te bouwen door een beloning te geven. Bijvoorbeeld geef een cadeautje als je kind al het huiswerk in één keer goed kent. Kinderen hebben de neiging om te gaan leunen op de overhoring van de ouder, op deze wijze kan je dat reguleren. Deze beloning bouw je op termijn af.

Stimuleer de reflectie op de leerstof: de ouder overhoort niet, maar het kind overhoort de ouder. Zo leer je zelf goed nadenken over de stof, je kan de uitdaging aangaan wie de moeilijkste vraag kan stellen!

Kan je echt niet van die rol loskomen, roep dan de hulp van de professional in. Een goede studiebegeleiding legt de nadruk op de studievaardigheden en de wijze waarop het kind leert en niet perse op wat er geleerd is. Natuurlijk wordt er overhoord maar hoe leer je, hoe verwerk je de stof en hoe kan je efficiënter leren en gebruik maken van je sterke kanten van je persoonlijkheid. Dit zijn speerpunten in een goede studiebegeleiding.

Huiswerk doen en maken is de primaire verantwoordelijkheid van de leerling. Af en toe ingrijpen is heel goed. Structureel begeleiden is geen taak voor de ouders. Laat de rol niet vertroebelen en grijp in. Dat is wel een taak voor de ouder, doe het op de meest verantwoorde wijze en kies voor professionaliteit.

Misschien zijn deze artikelen ook interessant voor jou:


huiswerkbegeleidingouderstips
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht