Door: Maltha studiecoaching op 25 sep 2014
Vooral bij de zaakvakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, verwachten docenten soms van je dat je zelf aantekeningen maakt van wat zij over de leerstof vertellen.
Door aantekeningen te maken, kun je de belangrijkste informatie voor de toets verzamelen en je leert ook nog eens actief. Maar hoe maak je nu goede aantekeningen, waar je echt wat aan hebt?
Stappenplan maken
Als je tijdens een les aantekeningen maakt, zijn er drie stappen om te volgen.
• Eerst is het belangrijk je echt in te stellen op luisteren.
• Vervolgens luister je actief om de hoofdzaken uit het verhaal van je docent te filteren.
• Tenslotte werk je de aantekeningen netjes uit.
Het kan zijn dat je na de les het gevoel hebt dat je nog dingen mist of dat er dingen zijn die je niet snapt. Wees niet bang om dit direct de volgende les aan je docent te vragen, zodat je je aantekeningen kan aanvullen en compleet kan maken.
Kladversie en netversie
In de les maak je je aantekeningen in het klad. Tijdens het verhaal van je docent moet je namelijk snel werken en noteer je de zaken misschien nog niet direct op een (optimaal) overzichtelijke manier. Deze aantekeningen bestaan vooral uit steekwoorden en korte zinnen. Ga niet alles letterlijk opschrijven wat je docent zegt, dat is niet bij te houden. Je zult dan achter raken op het verhaal en vervolgens de essentie van het verhaal missen. Beter is het om alles wat je opschrijft kort en krachtig te houden, zodat je ondertussen ook nog gericht naar je docent kan luisteren en direct vragen kan stellen als je iets niet begrijpt.
Na de les werk je je aantekeningen uit in het net. Het kan slim zijn om de aantekeningen thuis op de computer uit te werken, dat is sowieso al netjes. Bij het uitwerken van je aantekeningen is het belangrijk dat je duidelijk en overzichtelijk werkt, zorgt dat je alle hoofdzaken noteert, de stof op een logische manier ordent, kort en krachtig werkt en kernwoorden onderstreept. Wacht niet te lang met het uitwerken van je aantekeningen in het net, anders is de stof inmiddels alweer weggezakt.
Werkwijze
Probeer tijdens de les de structuur en opbouw van het verhaal te doorgronden. De meeste docenten zullen beginnen met een inleiding, waarin even herhaald wordt wat er al bekend is over de stof die hij of zij gaat bespreken. In die inleiding kun je ook aanwijzingen verwachten over de opbouw van de les. Vervolgens geeft hij of zij uitleg over de nieuwe stof. De grootste uitdaging bij het maken van aantekeningen, is het onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Een goede manier om aantekeningen uit te werken is deze. Zet boven aan de bladzijde de datum en het onderwerp. Verdeel je papier in twee kolommen. Links zet je de begrippen en rechts de toelichting daarbij, zoals citaten, rijtjes, definities en voorbeelden.
Je eigen stijl
Iedereen maakt aantekeningen op een eigen wijze en met afkortingen en tekentjes die hij of zij zelf snapt. Daarom is het verstandig om altijd zelf aantekeningen te maken en niet de aantekeningen zomaar van een klasgenoot over te nemen. De kans is heel erg groot dat je die aantekeningen onvoldoende begrijpt of dat er zaken ontbreken, die voor jou belangrijk zijn. Het is natuurlijk een ander verhaal als je bijvoorbeeld door ziekte de les gemist hebt. Het is dan juist wél verstandig om aantekeningen van een ander over te nemen en toelichting te vragen als je bepaalde tekens of afkortingen niet begrijpt. Neem de aantekeningen zo snel mogelijk door en ga na of je ze begrijpt, wacht daar niet mee tot je de stof voor een toets moet leren. Je kunt dan niet meer om uitleg vragen en dat zal je cijfer niet op een positieve manier beïnvloeden!
Actief leren
Een belangrijk voordeel van het maken van aantekeningen is dat je minder kans loopt met je gedachten af te dwalen en de draad van het verhaal kwijt te raken. Je leert namelijk actief! Door het maken van aantekeningen dwing je jezelf om je aandacht bij de leerstof te houden en ben je heel bewust met de stof bezig. Ook maak je gebruik van meerdere zintuigen tegelijk, waardoor de leerstof beter wordt opgeslagen in je geheugen.
Het maken van aantekeningen kan je dus helpen om actief te leren en alle benodigde informatie voor een toets goed op een rijtje te krijgen. Zorg daarom dat je de tijd tijdens de les zinnig gebruikt en maak goede aantekeningen. Dit lukt alleen als je al een actieve luisterhouding aanneemt en je best doet om hoofdzaken en bijzaken te onderscheiden. Het maken van aantekeningen is best een uitdagende vaardigheid, maar oefening baart kunst!
Heb jij nog andere tips misschien voor het maken van een goede aantekening? Laat je reactie hier achter, wij zijn benieuwd!
Misschien zijn deze artikelen ook interessant om te lezen:
aantekeningen