Dyscalculie of moeite met rekenen?

Dyscalculie of moeite met rekenen?

Door: Maltha studiecoaching op 16 jul 2024

Dyscalculie is een minder bekende leerstoornis dan dyslexie, maar het is net zo belangrijk om het te herkennen. In deze blog lees je meer over wat dyscalculie precies inhoudt, wat de kenmerken zijn en enkele strategieën om ermee om te gaan.

Wat is dyscalculie?

Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen rekenen’. Het is een aangeboren leerstoornis die ervoor zorgt dat je weinig inzicht in getallen hebt. Kinderen met dyscalculie hebben een hardnekkig probleem met het aanleren en automatiseren van reken- en telhandelingen. Er is sprake van een gebrek aan getalbegrip. Op school kan dit zich uiten in dat leerlingen minder geïnteresseerd zijn in rekenen of moeite hebben met het uitspreken van getallen. Een kind met dyscalculie kan het bijvoorbeeld lastig vinden om in te zien dat het verschil tussen 75 en 80 evenveel is als het verschil tussen 5 en 10.

Wanneer merk je dat je kind moeite heeft met rekenen?

Enkele kenmerken van dyscalculie zijn:

  1. Moeite hebben met cijfers en getallen: kinderen met dyscalculie hebben vaak moeite met het herkennen van getallen en het uitvoeren van eenvoudige sommen.
  2. Traag werktempo: kinderen met dyscalculie rekenen vaak erg traag. Ze hebben moeite met het toepassen en onthouden van de verschillende basisregels en formules.
  3. Slecht begrip van wiskundige symbolen: kinderen met dyscalculie halen vaak wiskundige termen en symbolen door elkaar, zoals +, -, ×, ÷.
  4. Moeite met volgordes: kinderen met dyscalculie hebben vaak moeite met het onthouden van stappen bij bijvoorbeeld verhaaltjessommen.
  5. Moeite met automatiseren: kinderen met dyscalculie hebben vaak moeite met het automatiseren van eenvoudige sommen. Automatiseren is het oefenen om bepaalde kennis op te halen zonder lang erover na te hoeven denken. Denk hierbij aan het leren van bijvoorbeeld de tafels.

Wat is het verschil tussen dyscalculie en moeite met rekenen?

Als een kind moeite heeft met rekenen, dan wil dat nog niet zeggen dat er sprake is van een rekenstoornis. Rekenproblemen horen bij het ontwikkelen van getalbegrip en reken- en probleemoplossende vaardigheden. Naarmate een kind ouder wordt en het inzicht toeneemt, verdwijnen de rekenproblemen meestal vanzelf. Als de rekenproblemen aanhouden, kan er  begeleiding ingezet worden, zoals remedial teaching om de rekenproblemen te verminderen. Bij dyscalculie verdwijnen de problemen echter niet, zelfs niet na langdurig extra instructie en oefenen.

Wat kan je doen om je kind goed te begeleiden met dyscalculie?

Kinderen met dyscalculie hebben baat bij veel herhaling. Wat hiervoor kan helpen is één op één bijles waarbij er gerichte instructie wordt geboden op basis van de specifieke behoeften van het kind. Hierbij is het goed om de instructies in stappen te verdelen, zodat er gefocust kan worden op het beheersen van een klein onderdeel voordat er verder gegaan wordt naar het volgende onderdeel. Daarnaast kan het ook helpen om visuele hulpmiddelen te gebruiken, denk aan diagrammen of grafieken om zo wiskundige concepten helder te maken. Ook zou er gekeken kunnen worden naar eventuele mogelijkheden op school, zoals extra tijd voor toetsen, mondelinge examens en een aangepast programma waarbij er minder sommen gemaakt hoeven te worden. Dit zou kunnen helpen om leerlingen met dyscalculie te ondersteunen en de werkdruk te verlichten. Ten slotte is het belangrijk om je kind aan te moedigen en te complimenteren, om het zelfvertrouwen van je kind te laten groeien.

Dyscalculie onderzoek

Binnen onze Orthopedagogische Praktijk Maltha verrichten wij diverse onderzoeken en testen, zo ook naar dyscalculie. Onze Orthopedagogische Praktijk helpt u graag bij een dyscalculie onderzoek voor uw kind. Dat kan vanaf groep 4 t/m einde middelbare school.  

Wij werken uitsluitend met orthopedagogen en kinder- en jeugdpsychologen. Wanneer uw kind een dyscalculie onderzoek heeft gedaan bij ons, kunnen wij daarna ook de begeleiding bieden die uw kind nodig heeft. Na het dyscalculie onderzoek bieden wij ook begeleiding aan bij dyscalculie, indien gewenst. 

Wij hebben geen wachtlijsten en kunnen u en uw kind helpen, ook in de vakanties! U kunt bellen naar 030-2293579 of mail naar info@malthastudiecoaching.nl voor meer informatie.

Meer weten over ons dyscalculie onderzoek?


dyscalculierekenprobleem
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht