Door: Maltha studiecoaching op 24 jan 2020
In het onderwijs worden vaak diverse termen gebruikt, een paar kunnen vraagtekens oproepen. Remedial Teaching kan zo’n term zijn. Vaak wordt gedacht dat Remedial Teaching bijles is. Maar er zit een wezenlijk verschil tussen. In deze blog leggen wij precies uit wat Remedial Teaching precies is.
Wat is Remedial Teaching?
Remedial Teaching wordt ingezet bij leerlingen in het basisonderwijs die problemen hebben op school. Het doel van Remedial Teaching, kortweg RT genoemd, is het verhelpen en voorkomen van leerachterstanden. Door extra aandacht en uitleg worden kinderen geholpen.
De Remedial Teacher heeft een onderzoeksfunctie. Dit houdt in dat hij of zij eerst een beeld moet krijgen van waar het kind behoefte aan heeft. Wat gaat wel goed en wat gaat niet goed? Op basis van deze informatie wordt een begeleidingsplan geschreven. Hierin worden de doelen voor de komende tijd beschreven. Tijdens het schrijven van dit begeleidingsplan wordt rekening gehouden met de hulpvraag; wat vindt de ouder nog belangrijk om te behandelen en wat vindt het kind of de school belangrijk. Tijdens alle RT uren worden deze doelen continu in het achterhoofd gehouden. De informatie die verkregen wordt door de Remedial Teacher is tevens informatie die doorgespeeld kan worden aan de leerkracht. Hierdoor zijn alle partijen op de hoogte van het proces van het kind.
Hoe wordt Remedial Teaching gegeven?
Remedial Teaching kan in diverse vormen voorkomen. Zo kan RT individueel, maar ook in groepjes worden gegeven. Tevens kan de locatie verschillen; het kan op school worden gegeven of in een praktijk, zoals bij Maltha studiecoaching. Het fijne aan een individuele vorm van lesgeven is dat de Remedial Teacher de mogelijkheid heeft om door te vragen naar bijvoorbeeld de gedachtegang van het kind. Het kind krijgt veel individuele aandacht en ervaart rust door deze vorm van lesgeven. Deze positieve effecten kunnen doorwerken in de klas.
Evaluatie
Een belangrijk onderdeel van RT is een evaluatiemoment. Hierbij wordt gekeken welke effecten de lessen hebben gehad en of alle doelen zijn behaald. Na dit evaluatiemoment kan besloten worden wat de vervolgstappen zijn.
RT is geen bijles
Remedial Teaching is niet bijles, zoals veel mensen denken. Het is een intensievere vorm waarbij getracht wordt leerproblemen of -achterstanden te voorkomen of verhelpen. Het gehele proces wordt vooraf beschreven in het handelingsplan, waar de doelen in staan. Deze doelen worden tijdens de begeleiding continu voor ogen gehouden.
Wilt u meer weten over de 1 op 1 Remedial Teaching bij Maltha studiecoaching? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op 030-229 35 79 of mail naar secretariaat@instituutmaltha.nl. De Remedial Teaching wordt bij ons alleen gegeven door onze (ortho)pedagogen en psychologen in regio Utrecht of aan huis.
RemedialTeachingbasisschool