
Door: Maltha studiecoaching op 6 dec 2019
Op de basisschool leren kinderen bij het vak rekenen om te vermenigvuldigen, optellen, aftrekken en delen. Ook maken ze kennis met breuken, decimalen en procenten. Dan is er ook nog meetkunde. Voor velen vaak een lastig onderwerp, want dan krijgen ze te maken met onder andere het metrieke stelsel. Tot slot wordt er geleerd hoe ze kennis moeten gaan analyseren, ordenen en verwerken. In groep 7 wordt de moeilijkste stof van rekenen behandeld.
Voor sommige rekenwonders is geen som te ingewikkeld en geldt: hoe meer hoe beter! Maar dat geldt lang niet voor iedereen... Rekenen is een van de meest voorkomende vakken waar leerlingen op de basisschool moeite mee hebben.
In deze blog vertellen we je daar wat meer over!
Rekenen in groep 7
Groep 7 is een belangrijk jaar voor kinderen op de basisschool. Niet alleen op taal- en spellingsgebied worden een hoop nieuwe regels bijgebracht, ook op rekengebied worden belangrijke nieuwe rekenvaardigheden aangeleerd.
Zo worden kinderen in staat geacht om te rekenen met getallen tot en met een miljoen en moeten ze met breuken kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en het veelvoud berekenen. Hier hebben ze wellicht al eens kennis mee gemaakt in eerdere groepen, maar in groep 7 wordt er verwacht dat ze dit beheersen. Ook met vaardigheden en sommen als schaalsommen, gemiddelden, verhoudingen, procenten en decimale getallen wordt voor het eerst kennis gemaakt. Eind groep zeven wordt verwacht dat kinderen het complete metrieke stelsel van lengte, oppervlakte, inhoud en gewicht begrijpen en hiermee kunnen rekenen. Tot slot moeten kinderen kunnen hoofdrekenen tot 100 en moeten ze het schattend rekenen beheersen.
Bijles groep 7
Door de grote hoeveelheid nieuwe rekenvaardigheden en het niveau dat daarbij verwacht wordt, is het geen uitzondering dat kinderen extra begeleiding krijgen met rekenen. Dit begint met het formuleren van doelstellingen: op welk gebied ligt het probleem? Zoals we net gezien hebben, is het rekenen in groep 7 heel veelzijdig. Het huidige niveau van het kind wordt daarbij vastgesteld, zodat men later kan zien of en hoe iemand vooruit gaat. Vervolgens vraagt de begeleid(st)er zich af hoe hulp het beste aan kan sluiten bij het specifieke kind. De individuele afstemming zorgt dus voor maatwerk. Tijdens de bijlessen kan dit dan ook steeds opnieuw aangepast worden.
Tijdens de bijlessen is het belangrijk dat een kind zich op zijn gemak voelt. Daarom wordt er vaak geoefend zonder tijdsdruk en worden er veel complimentjes tussendoor gegeven. Een veelvoorkomend probleem is de moeite met automatisering. In elk geval is het belangrijk om structuur te bieden en om uitleg veel te herhalen. Daarnaast zijn er natuurlijk specifieke strategieën als het gaat om het aanleren en automatiseren van sommen en rekenvaardigheden, waar de begeleid(st)er mee aan de slag gaat.
Het is voor een kind heel belangrijk om succeservaringen op te doen. Ook tijdens het leren van rekenen. Een begeleid(st)er houdt daar rekening mee en kan door middel van de juiste strategieën en individuele aandacht zorgen voor verbetering. En dat kan ook zijn vruchten afwerpen in de latere (reken)carrière! Heb jij al successen ervaren met rekenen? Wij zijn benieuwd, laat het ons weten in de comments!
Bijlesrekenengroep7