Door: Maltha studiecoaching op 28 dec 2017
Plannen is niet de sterke kant van dyslecten. Inschatten van tijd en hieraan een taak koppelen is een automatisme waar ze veel moeite mee hebben. Toch valt er een wereld aan winst te behalen voor een dyslect als de planning goed loopt. Dit blog helpt je op weg. Vind je het na het lezen van dit blog nog lastig, aarzel niet om hulp in te schakelen: het zal je leerweg een stuk prettiger maken.
Plannen: een probleem
Leerstof onderverdelen in kleinere stukken is juist voor dyslecten van essentieel belang. Hoe komt dat? Het automatiseren van leerstof gaat een stuk lastiger als je dit leerprobleem hebt. Het duurt langer voordat leerwerk in het lange termijn geheugen komt. Om dit toch zo snel mogelijk te laten verlopen, moet je veel herhalen en het liefst elke dag herhalen!
Een planning van wat je op een bepaalde dag leert en wat je die dag herhaalt is dus superbelangrijk. Juist dyslecten beschikken vaak niet over de vaardigheid te kunnen plannen, het overzien van de stof en hoeveel tijd een taak vergt, is ook een aspect van dyslexie. Maar juist daarom moet het. Zonder planning wordt de leerstof niet onderverdeeld en ook niet op de juiste manier onderverdeeld en lukt het niet om stof te beheersen.
Balans
De truc is de juiste balans te vinden: elke dag de stof van de vorige dagen herhalen en een beetje nieuwe stof erbij leren. Op de keeper beschouwd is de lange termijn planning juist belangrijker dan de korte termijn planning. Als je voor de lange termijn alles leert, is het op de korte termijn alleen een kwestie van herhalen. Dit houdt wel in dat je op de dagen dat het rustig is, juist aan de slag moet. Omgaan met dyslexie vereist een stuk discipline. Op de dagen dat het druk is, moet je de herhaling handhaven. De te leren stof is toetsstof geworden. Als je goed hebt gepland, hoef je juist op die drukke dagen wat minder nieuwe stof tot je te nemen. Weinig schoolwerk betekent meer vooruit leren en herhalen, veel schoolwerk betekent juist herhalen.
Help!
We kunnen ons voorstellen dat je wel wat hulp kan gebruiken bij het maken van zo’n soort planning. Vaak starten leerlingen zo’n 5 dagen van tevoren met de voorbereidingen van hun toetsen, een dyslect start veel eerder maar houdt op deze manier ook veel meer (essentiële!) herhaaldagen over. Hulp nodig? Maltha studiecoaching biedt al meer dan 35 jaar hulp aan leerlingen met leerproblemen. Bel ons gerust voor meer informatie.
dyslexieplanningmakendyslexie