Dyslexie is meer dan een spellings- of leesprobleem

Dyslexie is meer dan een spellings- of leesprobleem

Door: Maltha studiecoaching op 27 jul 2016

Tegenwoordig is de term dyslexie bij heel veel mensen wel bekend. Ongeveer 3 tot 5 procent van de kinderen heeft een vorm van dyslexie en heeft moeite met het lezen en schrijven van woorden. Naast deze problemen op het gebied van taal zijn er echter nog meer problemen die voortvloeien uit dyslexie.

Wat is dyslexie precies?

De letterlijke betekenis van dyslexie is: ‘niet goed kunnen lezen’. In officiëlere termen is dyslexie een stoornis in het leren die verhindert dat het lezen van woorden, en vrijwel ook altijd het foutloze schrijven, een automatisme wordt. Kinderen met dyslexie ervaren dus voornamelijk problemen met het leren lezen en spellen, zowel in de moedertaal als in de vreemde talen later op school.

Faalangst bij dyslexie

Echter kunnen er naast problemen met het lezen en spellen zich nog meer problemen ontwikkelen die als een gevolg van dyslexie kunnen worden gezien. Zo kan dyslexie gevolgen hebben voor de persoonsontwikkeling van een kind. Op de basisschool kunnen kinderen ervaren dat zij achter lopen op leeftijdsgenootjes op het gebied van lezen en schrijven en kunnen zich daardoor erg onzeker gaan voelen. Zij kunnen op vroege leeftijd al een laag zelfbeeld gaan ontwikkelen en hierdoor wellicht ook faalangstig gedrag laten zien. Daarnaast kan dyslexie er voor zorgen dat er naast problemen met de talen, er ook verminderde schoolprestaties kunnen zijn op andere vakken waarbij er bijvoorbeeld veel gelezen moet worden. Op deze manier zullen de schoolprestaties niet in overeenstemming zijn met de capaciteiten van het kind, wat voor veel frustratie en onbegrip kan zorgen bij zowel het kind als de ouders en leraren op school.

Ordening bij dyslexie

Naast de problemen die direct met taal te maken hebben, kunnen dyslecten ook complexere (talige!) opdrachten minder snel verwerken. Dat zorgt, naast de lees- en spellingsproblemen, voor een trager werktempo. Ook kunnen geluiden in de werkruimte ervoor zorgen dat de klanken niet goed verwerkt worden door de hersenen. Dyslectische kinderen doen er dan ook goed aan vooraan te zitten in de klas. Zo komt de opdracht van de leerkracht beter over. Ook kunnen dyslecten, vanwege het minder functioneren van het automatiseren, wat langer zoeken naar de juiste woorden. Het kan langer duren voordat ze iets uitgelegd hebben. Ordening van de klanken, woorden, teksten en werk vraagt om tijdig ingrijpen om problemen en frustratie voor te zijn.

Wat is er nodig?

Helaas is dyslexie niet te genezen, maar gelukkig zijn er tal van behandelmethodes voor dyslectici die effectief zijn gebleken. Kinderen met dyslexie zijn voornamelijk gebaat bij de erkenning van het probleem. Vroegtijdig studietechnieken aanleren is verstandig om zo ordening aan te brengen in de leerstof en andere dagelijkse taken. Daarnaast is het belangrijk om het zelfvertrouwen van deze kinderen (weer) op te bouwen en technieken aan te leren om met de beperking om te gaan.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over het begeleiden van kinderen met dyslexie? Bij Maltha studiecoaching bieden wij professionele begeleiding bij dyslexie en andere leerproblemen. Wij zijn specialisten in leerproblemen, studievaardigheden en studiebegeleiding. Kijkt u gerust eens rond op onze site: www.malthastudiecoaching.nl

 


leesprobleemdyslexie
Naam
E-mail adres *
Mijn zoon/dochter zit in:
Aanmelden nieuwsbrief *
Vraagstelling
Hoe heeft u ons gevonden? *


* = verplicht